середа, 5 червня 2024 р.

ІГОР ІВАНОВИЧ СІКОРСЬКИЙ - ДО 135-РІЧЧЯ З ДНЯ НАРОДЖЕННЯ

Ігор Іванович Сікорський
Ігор Іванович Сікорський — видатний авіаконструктор польсько-українського походження, який працював у Російській імперії та Сполучених Штатах Америки.

Творець перших у світі літаків: чотиримоторного «Руський витязь» (1913 рік), важкого чотиримоторного бомбардувальника і пасажирського літака «Ілля Муромець» (1914), трансатлантичного гідроплана (1934), серійного гелікоптера одногвинтової схеми (1942), Sikorsky S-29-A. Конструктор першого в США літака-амфібії.

У 1918 році емігрував до США, де в 1923-у році заснував компанію Sikorsky Aircraft.

Біографія

Колишній будинок родини

Сікорських в Києві, вулиця

Ярославів Вал, 15б

 

 


Ігор Іванович народився в Києві 25 травня [6 червня] 1889 року в сім'ї Івана Сікорського — професора кафедри неврології та психіатрії медичного факультету Київського університету, почесного члена київського клубу російських націоналістів, активного супротивника українського національного відродження, якого звинувачували у співробітництві з російською таємною поліцією. Іван Сікорський провів експертизу в справі Бейліса, в якій доводив, що ритуальне вбивство з метою отримання християнської крові могло статися.

Дівоче прізвище матері авіаконструктора Марії (Зінаїди) Стефанівни — Темрюк-Черкасова. Хрещеними батьками Ігоря Сікорського стали Великий князь Петро Миколайович та Велика княгиня Олександра Петрівна.

Етнічне походження

Першим відомим предком Ігоря Сікорського був православний священик Григорій Сікорський (приблизні роки життя 1705-1760). Відомо, що у 1686 році Київська православна митрополія була підпорядкована Російській православній церкві, а сама правобережна Київщина входила до складу Речі Посполитої аж до 1793 року.

Ігор Сікорський у листі англійською мовою від 30 серпня 1933 року до Василя Галича писав: «Мій рід, який походить із села на Київщині, де мій дід і прадід були священиками, є чисто українського походження. Одначе ми вважаємо себе росіянами як виходці з однієї з частин Росії, уважаючи український нарід інтегральною частиною Росії так, як Техас чи Луїзіана є інтегральною частиною Сполучених Штатів».

Наразі це єдиний відомий документ з підписом Ігоря Сікорського, де він вказує на свою етнічну приналежність. Поштовхом до вивчення свого родоводу стало те, що Сікорський був дуже чутливий, щоб його не вважали поляком. Хоча в одній із перших великих публікацій в українській пресі про видатного авіаконструктора (статті 2001 року в газеті «День» «Сікорський — «відомий» і «невідомий» Сергія Гончарова) стверджувалося, що Ігор Сікорський був поляком.

Історик Віталій Довгич, перебуваючи у штаті Коннектикуті, зустрівся з подружжям Свириденків, які були особисто знайомі з Ігорем Сікорським. Вони розповіли, що вони добре знали Ігоря Івановича, а нині підтримують досить близькі стосунки з його сином. Вони не можуть сказати, чи вважав себе Ігор Сікорський українцем до Другої світової війни, але у післявоєнний період українська діаспора робила все, щоб Ігор Іванович цілком усвідомлював себе українцем.

Освіта

Закінчив Морський кадетський корпус (1903-1906 роки) в Петербурзі та Київський політехнічний інститут (1907-1911). Навчався у Паризькій технічній школі (1906 рік).

Початок творчості

1908-1912 роки — навчаючись у Київському політехнічному інституті, спроєктував і побудував кілька гелікоптерів, літаків-біпланів. Ідею гелікоптера йому навіяли малюнки повітряного ґвинта Леонардо да Вінчі. У 1908-1912 роках побудував у Києві 6 моделей літаків та гелікоптер. Свій гелікоптер Сікорський почав будувати 1908 року — всього через один рік після першого польоту вертоліта французького інженера Поля Корню в 1907 році (щоправда, вертоліт Корню піднявся лише на висоту 30 см і перебував у повітрі 20 секунд). Перший вертоліт Сікорського не зміг злетіти через недостатню потужність двигуна. Невдачею завершилися випробування і другого вертоліта Сікорського, оснащеного двадцятип'ятисильним двигуном «Анзані» (Франція). На думку Сікорського, потужність двигуна все-таки була недостатньою.

У 1910 році Ігор Сікорський розпочав створення свого першого аероплану. Свої зусилля він об'єднав із сином київського купця Федором Івановичем Билінкіним, який вже мав певний досвід у цій справі. Біплан був названий БІС № 1 (Билінкін, Йордан, Сікорський). Потім він був перебудований в літак БІС № 2, на якому 3 червня 1910 року в присутності спортивних комісарів Київського товариства повітроплавання Ігор Сікорський виконав вдалий політ по прямій завдовжки в 182 м на висоті 1,2 м тривалістю 12 с. Надалі було здійснено близько 50 польотів на висоті 10 м, але з малою тривалістю.

1911 року на своєму літаку С-5 Сікорський склав іспит на звання пілота. Встановив 4 всеросійських рекорди, здійснював показові польоти, катав пасажирів. 29 грудня 1911 року на літаку власної конструкції С-6 встановив світовий рекорд швидкості польоту з двома пасажирами — 111 км/год. На Московській повітроплавальній виставці був нагороджений Великою золотою медаллю, а Російське технічне товариство нагородило його медаллю «За корисну працю у повітроплаванні та за самостійну розробку аероплана своєї системи, яка дала чудові результати». Київське товариство повітроплавання нагородило знаменитого земляка золотою медаллю.

«Руський Витязь»; 1915

У 1912-1918 роках — головний конструктор авіаційного відділу Російсько-Балтійського вагонного заводу, конструює цілу серію нових типів літаків. Під його керівництвом були побудовані перший у світі чотиримоторний літак С-21 «Гранд» (перший політ — 13 травня 1913)[23] та чотиримоторний серійний бомбардувальник С-22 «Ілля Муромець». Літак «Ілля Муромець» вперше піднявся у повітря 10 грудня 1913 року.

27 березня 1914 року в Києві Ігор Сікорський на біплані «С-6» встановив два світові рекорди швидкості: з двома пасажирами на борту — 111 км/год, а з п'ятьма — 106 км/год.

На Російсько-балтійському вагонному заводі під час першої світової війни випускались також моделі С.XVI, С.XX.

Еміграція і робота в США

18 лютого 1918 емігрував до Французької республіки (Париж), а в березні 1919 переїхав до США. До 1923 року сталого заробітку не мав. Періодично давав уроки пілотування та іноді читав лекції у середніх навчальних закладах.

Все змінилося 1923 року, коли він заснував авіаційну фірму. Згодом став власником конструкторсько-будівельної фірми «Sikorsky Aircraft». До 1939 року збудував близько 15 типів літаків.

У 1925-1940 роках розробив серію надзвичайно успішних літаків, які принесли США престиж та рекорди. Побудований в 1934 році на замовлення Pan American World Airways гідроплан Sikorsky S-42 встановив десять світових рекордів, а 10 серійних S-42 стали першими у світі міжконтинентальними пасажирськими лайнерами, які забезпечили регулярні рейси через Атлантичний і Тихий океани.

З 1939 року перейшов на конструювання гелікоптерів одногвинтової схеми. Першим почав будувати турбінні гелікоптери, гелікоптери-амфібії.

1939 року здійснив перший політ спроєктований ним гелікоптер VS-300. З 1943 року його фірма стала провідним виробником вертолітної техніки за кордоном.

Остання версія VS-300, 1941

Гелікоптери Сікорського марки «S» 1941 року були прийняті на озброєння Збройними силами США. У цілому фірма Сікорського — «Sikorsky Aircraft» створила 17 базових літаків та 18 гелікоптерів. З придбанням ліцензій на виробництво машин цієї марки розпочався розвиток вертольотобудування у Великій Британії та Франції. Про високу гарантію польотів на гелікоптерах І. Сікорського свідчать факти постійного використання їх президентами США як VIP-транспортних засобів.

Пам'ятник Ігореві Сікорському

 в Києві на кампусі НТУУ «КПІ»


На гелікоптерах Сікорського Sikorsky S-61 вперше здійснено переліт через Атлантику (S-61; 1967 рік) і Тихий океан (S-61; 1970; з дозаправкою у повітрі).

Помер Ігор Іванович Сікорський 26 жовтня 1972 року в Істоні, Коннектикут, США.

 

Шановні користувачі!

Пропонуємо вам джерела із зазначеної тематики, що знаходяться в електронному каталозі Публічної бібліотеки ім. Лесі Українки:

 

Ігор Сікорський. Від Києва до Коннектикута, від Неба до Небес / за ред. І.В. Шпака ; [пер. О.А. Затовської]. - Київ : АДЕФ-Україна, 2014. - 257 с. : іл., портр.

Ігор Сікорський (1889-1972) : авіаконструктор //  100 найвідоміших українців. - Київ : Автограф : Орфей, 2005. - С. 479-483 : фото.

Игорь  Иванович Сикорский : русский витязь, авиаконструктор и богослов // Анисимов, А. Л. Герои не нашего времени : рассказы о киевлянах / 
А. Анисимов, В. Галайба. – Киев : Sky horse, 2013. – С. 97-101 : ил.

Киянин Ігор Сікорський //  Вакулишин, С. Околиці Києва : документально-публіцистична збірка / Сергій Вакулишин. - [Київ] : Географіка, 2009. - С. 95-96.

Шакула, С. В. Ігор Сікорський : (1889-1972 рр.) / С. В. Шакула //  100 видатних українців. - К. : Видавництво Арій, 2006.. - С. 379-382 : портр.

Шендеровський, В. Ihor Sikorsky : (May 25, 1889 - October 26, 1972) / Василь Шендеровський //  Шендеровський В. Нехай не гасне світ науки. Кн. 4. - Київ : Простір, 2017. - С. 301-302.

Статті

Лиховид, І. На ювілеї "містера Гелікоптера" : у Музеї української діаспори представили нові архівні матеріали про Ігоря Сікорського / Інна Лиховид //  День. - 2019. - 31 травня - 1 червня (№ 94-95). - С. 16 : фото.

Українські "Муромці" Росії. //  Війна за правду на полі історії.№ 4 (жовтень-грудень). - Київ, 2016. - С. 91-93 : порт., фото..

"Руський витязь" київського роду. //  Війна за правду на полі історії.№ 2 (квітень-червень). - Київ, 2016. - С. 109-111 : порт.

Самченко, В. Підкорене небо : у Києві можна побачити моделі літаків українсько-американського авіаконструктора Ігоря Сікорського і почути його голос / Валентина Самченко //  Україна молода. - 2016. - 18 трав. (№ 61). - С. 11 : фото.

Шпак, В. Українські "муромці" Росії : 100 років створення ескадри важких бомбардувальників / Віктор Шпак //  Урядовий кур'єр. - 2014. - 13 груд. (№ 233). - С. 18 : фото.

Інтернет-ресурси

http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?&I21DBN=EIU&P21DBN=EIU&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=eiu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=TRN=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Sikorskyj_I

https://kpi.ua/sikorsky-about

https://kpi.ua/sikorsky-foto

https://kpi.ua/sikorsky-info

https://storymaps.arcgis.com/stories/5b5be5a672b04dcdaa0886d973d6a0bd

https://tykyiv.com/people/sikorskii-igor-ivanovich-biografiia-vidatnogo-aviakonstruktora-z-kiieva/

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар