вівторок, 14 травня 2024 р.

МИКОЛА ІВАНОВИЧ МУРАШКО - ДО 180-РІЧЧЯ З ДНЯ НАРОДЖЕННЯ


Микола Іванович Мурашко
— український художник і педагог, статський радник. Дядько живописця Олександра Мурашка.

Життєпис

Микола Іванович Мурашко народився 8 (20) травня 1844 року в Глухові у сім'ї різьбяра іконостасів.

Інтерес до малювання виявився у хлопця ще в дитинстві: він збирав і копіював картинки з книг, робив самостійні малюнки.

Жити у Києві Микола Іванович починає з 1858 року.

1863 року за порадою Івана Сошенка, який працював викладачем малювання у Першій Київській гімназії, їде до Петербурга, бажаючи вступити до Петербурзької академії мистецтв. У тому ж році Микола Мурашко починає відвідувати Академію як вільний слухач, вчиться дуже успішно, завдяки чому здобуває серйозну й ґрунтовну професійну підготовку.

Пор-т М. Мурашка. Худ. Ілля Рєпін. 1866
Найближчим товаришем у роки академічного навчання Мурашка стає Ілля Рєпін, який вплинув на формування естетичних поглядів Миколи Івановича.

У роки навчання молодий художник зарекомендував себе як неабиякий графік, про що свідчить створений ним у 1864-1867 роках літографічний портрет Тараса Шевченка. Висока техніка виконання твору — чіткий, реалістичний рисунок, впевнене ліплення форми, викінченість — допомогли митцеві створити натхненний образ Великого

«Портрет Тараса Шевченка», 1859
Кобзаря, дати глибоку психологічну характеристику поета. Портрет Тараса Шевченка не тільки творча удача Мурашка, а й один із найяскравіших і високохудожніх зображень великого поета в українському мистецтві.

Завершити повний курс навчання в Академії Мурашко не зміг — завадила хвороба. Він змушений був повернутися до України. Оселившись у містечку Вороніж Чернігівської губернії, художник розпочинає свою педагогічну діяльність.

У жовтні 1867 року М. Мурашко надіслав до Академії мистецтв свої малюнки з проханням надати йому звання вчителя малювання на підставі цих робіт. Рада Академії задовольнила таке прохання, і від 1868 року М. Мурашко розпочинає викладацьку роботу в Київській прогімназії.

Пор-т М. Мурашка. Худ. Ілля Рєпін.1882
Микола Іванович навчався у художника-реставратора, викладав малювання в 1-й гімназії (1868-1870), реальному училищі (1873-1895), Колегії Павла Галагана (тепер у цьому приміщенні Музей літератури).

1879 року за одну із своїх перших картин «Мотив з околиць Києва» Микола Мурашко удостоєний Радою Академії художеств звання класного художника III ступеня.

Наприкінці 1870-х Микола Іванович посилено займається пейзажним живописом, наполегливо і сумлінно вивчаючи природу. «Почуваю, — згадував сам художник, — що мила, любима мною природа не відпускає мене, не навчивши чого-небудь».

У 1880-1890-х створює низку пейзажів — «Річка Тетерів», «Коростишів» (1886), «Крим» (1892), «Берег Алупки» (1894), «Ай-Петрі», «Мечеть» (1897), «Млин», «У парку», «Вид Боярки» тощо, які експонує на київських і петербурзьких художніх виставках. Усі ці роботи високо оцінювалися тогочасною художньою критикою, а окремі були придбані для музею Академії художеств.

У цей же період написані кілька портретів, найкращий із яких — портрет М. М. Ге. Він написаний у традиціях російського реалістичного живопису, переконливо і реалістично, з великою психологічною виразністю відтворює образ видатного російського художника. Чудово виліплене обличчя з живими виразними очима передає темперамент, енергійність характеру М. М. Ге — громадського діяча і блискучого промовця.

Особливо часто Микола Іванович звертається до зображення величних Дніпровських просторів. Найбільш характерним і вдалим є пейзаж «Над Дніпром». На ньому зображено високий стрімкий берег, вкритий мальовничою зеленою рослинністю. Десь далеко внизу іскриться на сонці величний розлив могутньої ріки. Яскраві, соковиті фарби створюють радісну кольорову гаму, підкреслюють усю чарівність цього сонячного, справді поетичного пейзажу. Проте картина водночас вражає своєю реалістичністю, типовістю і ненадуманістю зображення. Твір написаний художником широко і вільно з майстерним поєднанням у цілісній живописній гамі жовтувато-коричневого кольору ґрунту й стовбурів дерев, зелені трави й листя, синього кольору дніпровських вод, голубіні неба, пронизаного сонячним промінням. М. Мурашко постає перед глядачем як художник, який чутливо сприймає життя природи, вміє живо й безпосередньо передати свої переживання й думки.

М.Пимоненко.Куточок нашої рисувальної школи.1885
Однак пріоритетним напрямом його діяльності була викладацька. У 1875 році у себе вдома Микола Іванович організував і очолив Рисувальну школу (існувала до 1901 року; містилася в 1875-1876 роках на вулиці Трьохсвятительській, у 1876-1880 роках — в одному з приміщень Міської думи, у 1880-1882 роках — на теперішній вулиці Івана Франка, у 1882-1891 роках — на вулиці Володимирській). Серед перших її учнів були дорослі та діти, аматори живопису і мистецтва, особи, які готувалися до іспиту з малювання.

Митець застосовував прогресивні методи підготовки учнів, в основі яких — вимоги малювання з натури, суворого дотримання принципу «від легкого — до складнішого», забезпечення індивідуального підходу до кожного учня, всебічної художньої освіти, органічного поєднання спеціальної та загальноосвітньої підготовки.

Допомогу в організації школи в різний період надавали професор П. В. Павлов, відомий російський географ П. П. Семенов-Тянь-Шанський, голова Російського технічного товариства П. А. Кочубей, місцеві колекціонери художніх творів П. Носов, В. Тарновський, І. Бостунов, І. Терещенко. Зусилля були підтримані відомими художниками І. Рєпіним, І. Крамським, Г. Мясоєдовим, В. Маковським, О. Корзухіним та ін.

Школа давала реальну можливість здобути художню освіту дітям бідняків. Багато талановитих художників — М. Пимоненко, Г. Дядченко, В. Андрєєв, С. Костенко та інші — завдяки Київській рисувальній школі М. Мурашка отримали можливість розвинути свій природний хист, здобути художню освіту і вийти на велику дорогу мистецтва.

У різний час викладачами школи були М. Врубель, І. Селезньов, проф. Г. Павлуцький, В. Фабріціус, С. Костенко, І. Костенко, О. Іроїцька-Гусєва та ін.

Школа проіснувала понад 25 років — до 22 травня 1901 року.

Пропонуючи нові методи викладання, Микола Іванович видає в 1869 році посібник із малювання для дітей, що мав великий успіх і в 1875 році був перевиданий. За зразки для копіювання учням пропонувалися виконані самим М. Мурашком літографічні рисунки — орнаментів, будівель, пейзажів, жанрових сценок. Рисунки надавалися в порядку складності і відзначалися чіткістю форм і ліній, доступністю сюжетів. Микола Іванович цікавився та вивчав досвід викладання у найкращих російських і закордонних школах.

У 1885, 1891, 1894 роках М. Мурашко подорожує до Кракова, Відня, Парижа, Болоньї, Флоренції та Риму, аби ознайомитися з діяльністю художніх шкіл та академій.

Лист М.Мурашка до І.Терещенка від 29.08.1891
Вивчаючи роботу навчальних закладів, Микола Іванович схвалював роботу тих із них, центральне місце у яких посідала всебічна, тісно пов'язана з життям підготовка учнів. «Теорія, яка б не була вона добра, — наголошував Мурашко в листі до І. Терещенка, — втрачає своє життєве значення, якщо не походить із самого життя». Його приваблювали методи, що давали змогу скеровувати навчальний процес відповідно до природного розвитку учнів, особливо тих, які прагнули відобразити у своїх рисунках навколишнє життя. Завдання ж учителя М. І. Мурашко вбачав у допомозі учневі правдиво відобразити дійсність, заохочуванні до самостійної роботи, намаганні розвинути творчі здібності, спрямуванні на самостійне вивчення життя.

Особливу увагу приділяв необхідності систематичного, повсякденного, наполегливого навчання й боротьби за підвищення рівня художньої майстерності. «Адже ученню краю нема», — казав митець і закликав: «Будемо вчитися завжди! До мистецтва миттю втрачає інтерес той, хто перестає вдосконалюватися».

У системі виховання, наявній у Київській рисувальній школі, були відбиті досягнення тогочасних навчальних закладів, зокрема, Академії художеств. М. І. Мурашко прагнув використати усе позитивне і цінне, що було створене академічною системою виховання, критично підходячи до застарілих, рутинних прийомів і методів.

«Український краєвид», 1896
Починаючи з 1880-х, виступає зі статтями та рецензіями у місцевій та столичній пресі. Художник пропагував і роз'яснював суть творчості передвижників, наголошував у своїх статтях на яскравості і правдивості полотен найкращих представників мистецтва, на тому, що життя, відображене у цих творах, «усе ще повне сподівань, але ще більш пригноблене всілякою нуждою і лихом».

З його ініціативи, починаючи з 1877 року, в Києві почали щорічно організовуватися художні виставки, на яких були представлені твори видатних російських, українських і зарубіжних художників-реалістів. У виставках експонували свої твори такі видатні митці, як Сергій Світославський, Є. Вжещ, Володимир Орловський, Михайло Яровий, М Галимоеський, Киріак Костанді, Г. Ладиженський, Р. Судковський, Опанас Сластіон, І. Рєпін, В. Верещагін, В. Полєнов, І. Шишкін та ін.


Останні роки життя Микола Іванович провів на власному хуторі поблизу Бучі — на той час дачному селищі поблизу Києва, цілком віддаючись творчій роботі. Особливо напружено працював художник над книгою мемуарів «Воспоминания Старого Учителя», які вийшли двома випусками ще за життя художника. У них повість про Київську рисувальну школу доведено до 1884 року.

Довести роботу до кінця завадила важка хвороба.

Помер Микола Іванович Мурашко 9 вересня (22 вересня) 1909 року на власному хуторі поблизу Бучі (у метричному запису причиною смерті вказано склероз, проте в некролозі зазначено, що помер від раку шлунку). Похований М. Мурашко на Лук'янівському цвинтарі Києва (ділянка № 12).

Могила М. Мурашка
Усе своє життя і творчу наснагу Микола Іванович Мурашко спрямував на виховання українських художників, прищеплюючи своїм вихованцям любов до мистецтва. Багато його учнів продовжили і розвинули в українському мистецтві традиції реалістичного живопису, закладені Київською рисувальною школою М. Мурашка.

Пам'ять

У 1963 році в Києві на його честь названо вулицю.

Також вулиця Миколи Мурашка існує у Глухові.

Також у м. Суми існує провулок Миколи Мурашка.

Шановні користувачі!

Пропонуємо вам джерела із зазначеної тематики, що знаходяться в електронному каталозі Публічної бібліотеки ім. Лесі Українки:

Вулиця Трьохсвятительська //  Друг, О. М. Вулицями старого Києва / Ольга Друг. - Львів : Світ, 2013. - С. 87-91 : іл.

Мурашко Микола Іванович (1844-1909) : художник, педагог, художній критик, історик мистецтва та громадський діяч //  Видатні українці. Культура. Мистецтво. Освіта : [довідник]. - Київ : Велес, 2016. - С. 235-236 : портр.

Федорова, Л. Освіта. Культура. Історична хроніка: події та імена / Лариса Федорова //  Володимирська : культурологічний путівник / [ред. В.М. Грузин].. - Київ : Амадей, 1999. - С. 187-259.

Статті

Амеліна, Л. Майстерність малюнку в Київській рисувальній школі / Лариса Амеліна //  Образотворче мистецтво. - 2016. - № 3. - С. 60-63 : іл.

Метик, Л. І. Микола Мурашко та його Рисувальна школа / Л. І. Метик //  Країна знань : науково-популярний журнал для юнацтва. - 2020. - № 2-3. - С. 46-49 : іл., фото.

Пономаренко, Л. Трьохсвятительська змінювала назву тричі : вулиці Києва по кілька разів перейменовували на догоду тій чи іншій владі / Лідія Пономаренко //  Хрещатик. - 2010. - 2 груд. (№ 177). - С. 16 : іл.

У истоков киевской школы //  Антиквар. - 2013. - № 1-2. - С. 8 : іл.

"Уміти любити мистецтво" - під таким гаслом у Софії Київській відкрито виставку "Микола Мурашко та його учні" / //  Культура і життя. - 2013. - 8 лют. (№ 6). - С. 12 : іл.

Учитель художників. //  Війна за правду на полі історії.№ 2 (квітень-червень). - Київ, 2016. - С. 78-79 : порт.

Інтернет-ресурси

http://calendar.interesniy.kiev.ua/Event.aspx?id=479http://calendar.interesniy.kiev.ua/Event.aspx?id=479

https://uinp.gov.ua/istorychnyy-kalendar/traven/20/1844-narodyvsya-mykola-murashko-zhyvopysec

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар