Казимир Малевич народився
в 1879 році на околиці Києва. Тут його хрестили в костьолі
св. Олександра. Будинок,
де він жив, до порівняно недавнього часу
все ще стояв на Бульйонській вулиці. Батько художника покоїться на Байковому
кладовищі.
Батько Казимира працював управителем на цукровому заводі, і його служба вимагала переїздів, - дитинство майбутній художник провів в українських селищах. Перша зустріч зі справжнім живописом відбулася в Києві, куди батько узяв сина на щорічний ярмарок цукроварів. У вітрині магазину хлопчик побачив картину із зображенням дівчини, що сидить на лавці і чистить картоплю, - і це «залишило незабутнє в пам'яті явище, як і від самої природи». До одинадцяти років сільській дитині і в голову не приходило, що існують чарівні предмети - олівець, вугілля і папір, не кажучи вже про фарби та пензлі.
Батько Казимира працював управителем на цукровому заводі, і його служба вимагала переїздів, - дитинство майбутній художник провів в українських селищах. Перша зустріч зі справжнім живописом відбулася в Києві, куди батько узяв сина на щорічний ярмарок цукроварів. У вітрині магазину хлопчик побачив картину із зображенням дівчини, що сидить на лавці і чистить картоплю, - і це «залишило незабутнє в пам'яті явище, як і від самої природи». До одинадцяти років сільській дитині і в голову не приходило, що існують чарівні предмети - олівець, вугілля і папір, не кажучи вже про фарби та пензлі.
У 1893-му році Людвіга Малевич
поїхала із сином до Києва й купила йому фарби, пензлі,
папір і полотно. Для
матері, яка виховувала 14 дітей, така покупка була дорогим задоволенням.
Хлопчик написав першу картину, потім навіть
продав її, а
невдовзі взявся за наступну. Початкову
художню освіту він
здобув у Київській художній школі
М. І. Мурашка.
Через три роки сім'я переїхала до Курська, і 17-річний Казимир пішов працювати креслярем в управління залізниці. А ще за три роки одружився з 16-річною дочкою місцевого лікаря Казимирою Зглейц. Незабаром дружина народила йому сина Анатолія та доньку Галину.
Через три роки сім'я переїхала до Курська, і 17-річний Казимир пішов працювати креслярем в управління залізниці. А ще за три роки одружився з 16-річною дочкою місцевого лікаря Казимирою Зглейц. Незабаром дружина народила йому сина Анатолія та доньку Галину.
У 1907-му році він
таки став студентом художньої школи
Івана Рерберга в
Москві. Незабаром до Казимира переїхали мати і дружина з дітьми. Але на
новому місці відносини у подружжя не скалились. Потрібно було годувати дітей, а чоловік майже нічого
не заробляв. Казимира влаштувалася
працювати фельдшеркою і пішла від Малевича. Невдовзі
після розлучення помер від тифу 15-річний
син Анатолій. Дочка Галина
з батьком не спілкувалася.
Малевич познайомився з 20-річною дитячою письменницею Софією Рафалович, яка згодом стає його другою дружиною. Софія позбавила чоловіка побутових проблем. Гроші на життя переважно заробляла теж вона.
Кар'єру художника Малевич почав з імпресіонізму. Пізніше став одним з активних учасників футуристичних виставок.
В 1919-1922 роках Казимир Малевич викладає у Народній художній школі "нового революційного зразка" у Вітебську. У 20-ті роки бере участь в оформленні спектаклів В.В. Маяковського «Містерія Буф». З 1923 по 1927 рік він - директор Ленінградського державного інституту художньої культури. Був членом «Об'єднання сучасних архітекторів» (ОСА).
Малевич познайомився з 20-річною дитячою письменницею Софією Рафалович, яка згодом стає його другою дружиною. Софія позбавила чоловіка побутових проблем. Гроші на життя переважно заробляла теж вона.
Кар'єру художника Малевич почав з імпресіонізму. Пізніше став одним з активних учасників футуристичних виставок.
В 1919-1922 роках Казимир Малевич викладає у Народній художній школі "нового революційного зразка" у Вітебську. У 20-ті роки бере участь в оформленні спектаклів В.В. Маяковського «Містерія Буф». З 1923 по 1927 рік він - директор Ленінградського державного інституту художньої культури. Був членом «Об'єднання сучасних архітекторів» (ОСА).
Казимир Малевич стає послідовним пропагандистом власної теорії.
Навколо нього з часом утворилася група однодумців УНОВІС
(стверджувачі нового мистецтва). Входив
до групи молодих художників Ослячий хвіст. Найзнаменитіший малярський твір Малевича – Чорний квадрат.
У перебігу свого життя в Росії Малевич декілька разів мав намір перебратися до Києва. З 1926 року в Росії його починають цькувати як «містика і формаліста». Після нищівної статті в «Ленінградській правді» Малевича звільнили з посади директора Ленінградського державного інституту художньої культури, а сам інститут закрили. Від сухот померла Софія. Після смерті дружини Казимир поїхав до Ленінграда. Він не наважився брати з собою 5-річну доньку і залишив її на виховання у тітки в селищі Немчиновка під Москвою.
У перебігу свого життя в Росії Малевич декілька разів мав намір перебратися до Києва. З 1926 року в Росії його починають цькувати як «містика і формаліста». Після нищівної статті в «Ленінградській правді» Малевича звільнили з посади директора Ленінградського державного інституту художньої культури, а сам інститут закрили. Від сухот померла Софія. Після смерті дружини Казимир поїхав до Ленінграда. Він не наважився брати з собою 5-річну доньку і залишив її на виховання у тітки в селищі Немчиновка під Москвою.
Влада ставилася до
діяльності Малевича все з більшою підозрою, його персональна виставка
в Києві, що працювала в лютому-травні
1930 –го , була жорстоко розкритикована, а восени
того ж року
Малевича заарештували і посадили на кілька тижнів до в'язниці. В останні роки Малевич очолював
у Ленінграді лабораторію
з вивчення сучасного мистецтва. Її також хотіли закрити. Він постійно звертався
з проханнями залишити за ним місце
і зарплату, бо інакше його родина помре
з голоду. У 1933
році у Казимира виявили рак.
Лікарі вирішили не робити операції, обмежилися
опроміненням. У травні 1935 року художник помер.
За заповітом, після смерті тіло Малевича кремували в супрематичній труні, після чого урну було поховано під улюбленим дубом художника в Немчиновці. Над могилою встановили кубічний бетонний монумент із зображенням чорного квадрату. У війну дерево спиляли, щоб воно не стало орієнтиром для німецьких військ. Могила художника втрачена.
За заповітом, після смерті тіло Малевича кремували в супрематичній труні, після чого урну було поховано під улюбленим дубом художника в Немчиновці. Над могилою встановили кубічний бетонний монумент із зображенням чорного квадрату. У війну дерево спиляли, щоб воно не стало орієнтиром для німецьких військ. Могила художника втрачена.
Казимир
Малевич // 99 великих киевлян. – К. : 7+7 media, 2009. –
С. 239-242 : портр.
Детальніше можна прочитати про К. Малевича в таких джерелах:
Казимир Малевич (1878-1935 рр.) // Сто видатних
українців. – К. : Арій, 2006. – С. 338-343 : портр.
Томазова, Н.М. Малевич Казимир Северинович / Н.М.
Томазова // Енциклопедія історії України. - К. : Наук. думка, 2009. -
Т. 6 : Ла-Мі. - С. 468-470 : іл.
Немає коментарів:
Дописати коментар