пʼятниця, 9 квітня 2021 р.

РОМАН ГУРГЕНОВИЧ БАЛАЯН - ДО 80-РІЧЧЯ З ДНЯ НАРОДЖЕННЯ

 

Роман Гургенович Балаянрадянський і український кінорежисер, сценарист і кінопродюсер вірменського походження, лауреат Державної премії СРСР (1987), народний артист України (1997), дійсний член Національної академії мистецтв України, президент Спілки вірмен України.

Роман Гургенович народився 15 квітня 1941 року в селі Неркін Оратаг Мартакертського району Нагірно-Карабаської автономної області Азербайджанської РСР. Роман — не характерне ім'я для вірмен. Але його батько Гурген Балаян, котрому так і не судилося побачити нащадка (він загинув у 1942 році на війні), у листі попросив дружину назвати сина іменем загиблого побратима з Фінської війни.

У 19591961 роках Балаян був актором Степанакертського театру. У 1961 — 1964 роках він навчався на режисерському факультеті Єреванського театрального інституту, а в 1969 році Роман Балаян закінчив режисерський факультет Київського державного інституту театрального мистецтва імені І. Карпенка-Карого.

Як кінорежисер Балаян починав у 1970 році на Київській кіностудії. У 1980-х працював викладачем у Москві на Вищих курсах сценаристів та режисерів Держкіно СРСР. Крім кінофільмів, знімав телеверсії спектаклів Московського театру «Сучасник» («Анфіса», 1993; «Хто боїться Вірджинії Вульф?»).

З 1996 р. Роман Балаян є директором Телекінорадіокомпанії «Ілюзіон-фільмз» (продюсував фільми «Два місяці, три сонця», «Театр приречених»).

Роман Балаян вважає себе учнем Сергія Параджанова. Як режисер дебютував у 1973 році, поставивши фільм «Ефект Ромашкіна». Другий художній фільм Балаяна «Бірюк» був номінований у 1977 році на Берлінале на «Золотого Ведмедя». Його фільм «Польоти уві сні та наяву» в 1987 році став одним з найкасовіших хітів радянського кіно. Знятий у 1982 і показаний в прокаті в середині перебудови, він приголомшливо узагальнив трагедію покоління, що жило в умовах глибоко абсурдних реалій режиму пізнього соціалізму. У 1986 році художній фільм Балаяна «Бережи мене, мій талісмане», дія якого відбувається в Болдіні, змоделював ситуацію Пушкіна і Дантеса в наш час. У фільмі знялася ціла плеяда знаменитих акторів. Цей фільм отримав «Золотий Тюльпан» Стамбульського міжнародного кінофестивалю.


Балаян працював з багатьма визнаними акторами. При цьому своїм основним режисерським завданням вважав за необхідність «зламати всі попередні напрацювання та штампи актора і переконати його у своєму задумі, в своїй силі та розумі».

Після розпаду Радянського Союзу Балаян створює ряд фільмів, які мали великий глядацький успіх. Його художня драма «Два місяці, три сонця» (за сцен. М. Мареєвої) була номінована в 1998 році на Міжнародному кінофестивалі в Карлових Варах на «Кришталевий Глобус».

Головний тип балаянівського героя — відлюдник, якого роздирають суперечності, який не може знайти свого місця в навколишньому світі.

Балаян зняв небагато фільмів, але вони незмінно викликають цікавість глядачів і високу оцінку критиків: «Польоти уві сні і наяву», «Леді Макбет Мценського повіту», «Два місяці, три сонця», «Райські птахи», «Філер». У створенні багатьох своїх фільмів режисер брав участь також і як сценарист.

Роман Гургенович Балаян постійно живе і працює в Україні — в Києві. Член Спілки кінематографістів України. Безпартійний.


Шановні користувачі!

Пропонуємо вам джерела із зазначеної тематики, що знаходяться у читальній залі відділу краєзнавчої літератури та бібліографії:

 

Свято, Р. Режисер однієї метафори / Роксоляна Свято //  Українське кіно від 1960-х до сьогодні. Проблема виживання : збірник наукових статей. - Київ : Редакція журналу "Кіно-Театр" : Задруга, 2010. - С. 128-137 : іл., портр.

Балаян, Р. Мафия, дай деньги на кино! Опозорь это государство! : [інтерв'ю] / Роман Балаян; записала Наташа Влащенко //  Публичные люди. - 2015. - № 10. - С. 10-16 : фото.

Десятерик, Д. "Мені не соромно визнати помилку" : розмова з Романом Балаяном у 20 фрагментах / Дмитро Десятерик //  День. - 2019. - 15-16 лютого (№ 28-29). - С. 29 : фото.

Орлова, О. Поетично про авангард, або Погляд Балаяна на творчість Петрицького / Олександра Орлова //  Кіно-Театр. - 2017. - № 3. - С. 42 : іл.

Швець, Ю. Політ дозволено. Романові Балаяну - 75 / Юлій Швець //  Кіно-Театр. - 2016. - № 3. - С. 31-33 : іл.

Школьная, А. Первые ласточки украинских режиссеров : многие начинали с короткого метра, а некоторых лент уже не существует / Анна Школьная, Сергей Коршунов //  Сегодня: киевский выпуск. - 2018. - 16 мая (№ 83). - С. 8-9 : фото.

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар